Wybieramy posadzkę do garażu!

Wybieramy posadzkę do garażu!

Podłoże, które zamierzamy wyłożyć w naszym garażu, musi być przede wszystkich trwałe! Z pewnością nie sprawdzi się wykładzina, dywany czy parkiet. Musimy postawić na coś pewnego i solidnego, w końcu będziemy tam parkować nasz samochód, a także przechowywać wiele różnorodnych akcesoriów. Jaka zatem posadzka okaże się najbardziej korzystna do naszego garażu? Sprawdźcie!

Impregnowany beton

Stawiając garaż z pewnością musimy najpierw wyłożyć fundamenty i beton, dlatego, jeżeli nie zależy nam na innym podłożu, możemy bez obaw pozostawić jako posadzkę podłoże z betonu. Należy pamiętać, że posadzka betonowa musi mieć przynajmniej od 5 do 15 cm, aby woda nie dostawała nam się do środka garażu. Lepiej postawić zatem na beton o grubszej gramaturze i wykonać podjazd, dzięki temu będziemy mieć pewność, że nic nam w środku garażu nie zamoknie. Aby beton nie był zbyt „surowy”, warto położyć na niego warstwę impregnatu. Świetne sprawdzą się środki konserwujące, przeznaczone do betonu lub kostki betonowej, np. akrylowo-silikonowe. Materiały te zakupimy w każdym sklepie budowlanym, bez większych problemów. Malowanie możemy wykonać zwykłym wałkiem do ścian. Za około 10 litrów impregnatu zapłacimy w granicach 100 złotych.

Jeśli chcemy, aby naszą posadzką był beton, warto go odpowiednio zaimpregnować, dzięki temu na pewno długo nam posłuży.

 

Beton pokryty farbą

Być może jednak chcielibyśmy, aby nasza posadzka w garażu miała jakiś ciekawy kolor lub odcień. Wystarczy, że kupimy farbę i pomalujemy beton przed impregnacją. Kiedy wszystkie warstwy farby wyschną, bez przeszkód będziemy mogli zabrać się za położenie środka ochronnego. Pamiętajmy, że przed malowaniem, musimy beton dokładnie oczyścić, osuszyć i odkurzyć. Nie może znajdować się na nim brud czy kurz, gdyż wtedy o wiele trudniej będzie przywierać farba.  Posadzkę malujemy farbami do betonu, akrylowymi lub uretanowo-alkidowymi. Niestety, są to farby o dość intensywnym zapachu, dlatego lepiej malować posadzkę garażu z uchylonymi drzwiami i bramą. Farbą pokrywamy także niewielki pas ponad posadzką. Pamiętajmy, aby wybierać porządną emulsję, odporną na ścieranie i czynniki mechaniczne takie, jak np.: parkowanie samochodu. Za około 5 litrów farby zapłacimy w granicach 100 zł.

Podłoże wyłożone posadzką żywiczą

Niezwykle popularne stają się także żywicze posadzki epoksydowe, winyloestrowe lub poliuretanowe. Przed nałożeniem posadzki, pamiętajmy o dokładnym oczyszczeniu podłoża w garażu. Warto też mieć odkurzacz stale pod ręką w czasie pracy, gdyż dzięki temu będziemy mogli ciągle odkurzać powstały osad. Następnie wydzielmy taśmą cokół na ścianie, w miejscu, do którego będzie sięgać nasza żywica. Po tych czynnościach, możemy spokojnie zabrać się za nakładanie żywicy pędzlem na posadzkę. Warto zacząć od ścian, gdyż później trudniej nam będzie je wykończyć. Podłogę możemy pokryć zwykłym wałkiem, z pewnością dużo szybciej skończymy pracę. Jeżeli chcemy zmaksymalizować antypoślizgowość posadzki, warto, tuż przed zaschnięciem, wysypać na nią piasek kwarcowy. Na drugi dzień usuwamy taśmy oraz nadmiar piasku. Dobrze jest także położyć drugą warstwę żywicy kolejnego dnia. Cena za 1 kg żywicy to kwota rzędu około 60 złotych.

Posadzka żywicza epoksydowa nie tylko jest bardzo dobrym rodzajem garażowego podłoża, ale także bardzo korzystnie się prezentuje!

 

Elementy dekoracyjne posadzki epoksydowej

Posadzki żywicze są niezwykle trwałe i antypoślizgowe. Możemy też zakupić takie, które zwyczajnie wylewamy na beton. Niektórzy decydują się na wyłożenie betonu ciekawymi elementami dekoracyjnymi, przed pokryciem podłoża żywicą epoksydową. Pamiętajmy jednak, że elementy muszą myć dokładnie oczyszczone i przytwierdzone do podłoża, aby się nie przesuwały. Nie należy zapominać również o tym, aby kłaść tyle warstw żywicy, aby w 100% pokryć przedmioty. Muszą się one „wtopić” do żywicy.

Płytki do garażu

Inną, ciekawą formą podłoża jest zdecydowanie się na zwyczajne płytki gresowe, ceramiczne lub lastryko, charakteryzujące się ciekawym wzornictwem. Płytki są o tyle uniwersalne, że można je łatwo zetrzeć, odkurzyć, a także bardzo szybko i prosto się je kładzie. Warto zdecydować się na płytki, które są odporne na ścieranie (najlepiej IV  lub V klasy), nienasiąkliwe (ważne, by nie wartość nie przekraczała 3%), odporne na odkształcanie i zginanie (minimum 25 MPa) i wytrzymałe (twardość 6 w skali Mohsa). Płytki wystarczy wyłożyć na odpowiednim kleju, przeznaczonym do garażu. Ceny za metr płytek różnią się, w zależności od rodzaju marketu budowlanego. Warto wybrać najbardziej atrakcyjną dla nas ofertę.

Płytki to uniwersalne rozwiązanie, bardzo szybko się je kładzie, a także z łatwością utrzymuje w czystości.

 

O tym, jaka posadzka do garażu będzie najbardziej odpowiednia, zadecydujemy sami. Pamiętajmy jednak, aby nie zostawiać nigdy surowego betonu i pokryć go choćby warstwą odpowiedniego impregnatu!

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *