Funkcjonalny i dobrze ułożony podjazd do garażu to podstawa. Dzięki temu będzie nam się o wiele łatwiej poruszać po nim samochodem, jak również nie będzie stwarzać on zagrożenie dla innych naszych domowników. Źle wykonany podjazd może doprowadzić do wypadku, a także może przyczynić się do uszkodzenia naszego samochodu. W jaki sposób położyć dobry podjazd w naszym ogrodzie? Jaki materiał sprawdzi się najlepiej? Sprawdźcie!
Problemy z podjazdem do garażu
Nasza praca zależy w dużej mierze od tego, czy wykonujemy podjazd od początku, czy zrywamy obecny, czy też układamy na już istniejącym, nową warstwę. Jeżeli dopiero budujemy dom, garaż i nie mamy podjazdu, sprawę mamy ułatwioną, ponieważ wystarczy, że będziemy postępować według kilku kroków. Nieco gorzej jest, gdy mamy już podjazd, jednak postanawiamy go wymienić na nowy. W tej sytuacji mamy dwa wyjścia, jakie?

Pierwszym rozwiązaniem jest położenie nowego podjazdu na już istniejący. Musimy liczyć się jednak z tym, że podłoże podniesie nam się od około 6 cm do 10 cm. O wiele prościej jest zatem przekopać podjazd i położyć nowy. W najlepszej sytuacji jesteśmy, gdy kładziemy podjazd od A do Z, podczas budowy domu i garażu. Musimy trzymać się tylko kilku, znaczących kroków.

Co musimy zrobić przed wyłożeniem podjazdu?
Jedną z ważniejszych czynności, jaką musimy wykonać, zanim położymy wybrany materiał na podjazd, jest dobre utwardzenie podłoża. W tej sytuacji mamy 3 warianty do wyboru.
- Przy przepuszczalnym gruncie, gdy planujemy jeździć jedynie jednym, osobowym autem oraz rowerem, wystarczy, że bruk ułożymy na warstwie ubitego piasku o grubości do 10 cm.
- Gdy planujemy jednak jeździć po podjeździe (lub parkować) kilkoma samochodami, powinniśmy utwardzić grunt posypką cementowo – piaskową, by zwiększyć odporność. Dzięki temu podłoże nie będzie pękać lub się osuwać. Poniżej tej posypki, powinna znajdować się warstwa tłucznia lub żwiru, dokładnie utwardzona.
- Przy gruncie nieprzepuszczalnym, musimy położyć najpierw warstwę tłucznia, jednak dosyć grubą, około 20 cm, a następnie około 5 cm warstwy cementowo – żwirowej.
Jaki materiał na podjazd wybrać?
Najczęściej decydujemy się na kostkę, rzadziej sięgamy po klinkier, niekiedy wylewamy po prostu warstwę betonu. Kostka wydaje się najbardziej funkcjonalna, gdyż nie dość, że szybko się ją układa, zwykle można stworzyć z nich dodatkowo ciekawy wzór.

Kostka kamienna wykonana jest z niezwykle trwałych skał magmowych, które odporne są na ścieranie się oraz różnorodne czynniki atmosferyczne. Wytrzyma zarówno upał, jak i mróz. To, co znacząco wyróżnia ten rodzaj kostki i dzięki temu jest wybierana przez tak wiele osób, to fakt, że jej kolor nigdy nie jest identyczny, a kształt nigdy taki sam. Pozwala to na uzyskanie naprawdę imponującego efektu przed domem. Taki rodzaj mozaiki sprawia, że cały podjazd nabiera indywidualnego charakteru. Kolejnym, popularnym materiałem, sprawdzającym się jako podłoże na podjazd, jest kostka betonowa. Jest ona nieco mniej odporna, jednak równie często wykorzystywana przy budowie podjazdu. Co ciekawe, co jakiś czas dostępne są nowe rodzaje kostek betonowych, np. imitujące bruk lub kamień. Jest to wersja budżetowa, jednak jak najbardziej odpowiednia do położenia. Jeśli chcemy postawić na coś niecodziennego, ale zyskującego popularność, wybierzmy klinkier. Jest to materiał, który powstaje z wypalanej w wysokiej temperaturze gliny. Dzięki temu staje się on wytrzymały i nienasiąkliwy. Sprawdza się szczególnie tam, gdzie istnieją spore obawy poślizgu na lodzie podczas zimy. Klinkier nie ślizga się i mimo upływu czasu powierzchnia nie podlega wygładzeniu, czy starciu. Klinkier wyróżnia się tradycyjnymi barwami i odcieniami: czerwieni, brązu, czy koloru cegły. Choć dziś na rynku dostępne są także klinkiery w innych barwach.

Jaki materiał wybrać, wykonując podjazd do garażu? Wiele zależy od tego, jaką powierzchnię chcemy wyłożyć materiałem oraz jakie obciążenie przewidujemy. Jeżeli podjazd jest krótki oraz stawiamy garaż na jedno auto, możemy zdecydować się na materiał typu kostka brukowa. Natomiast, jeśli nasz podjazd ma wytrzymać duże obciążenie i jest rozległy, zdecydujmy się na trwalszy i odporniejszy materiał, np. kostka kamienna lub klinkier.