Mocowanie garażu do podłoża

Mocowanie garażu do podłoża

Jak wiadomo, wszystkie konstrukcje budowlane, znajdujące się na naszym ogrodzie, powinny zostać dobrze przymocowane do podłoża, nawet garaże. Dzięki stabilnemu kotwiczeniu, będziemy mieli pewność, że nasza konstrukcja wytrzyma różnorodne warunki atmosferyczne, a także stanie się miejscem, w którym bezpiecznie będziemy mogli zaparkować nasz samochód. Przed przystąpieniem do kotwiczenia garażu, prześledźmy dostępne rodzaje kotew i sprawdźmy, co należy zrobić, aby solidnie przymocować garaż do podłoża.

Do wyboru mamy dwie możliwości przymocowania naszego garażu do podłoża. Możemy zdecydować się na kotwę chemiczną lub tradycyjną mechaniczną. Przed przystąpieniem do działania, musimy się upewnić się, że:

  • Mamy zachowany poziom konstrukcji i wszystkich ścian, a także prosto wykonaną wylewkę
  • Przekątne rogów wylewki się zgadzają

Przygotowanie do kotwiczenia garażu

Przed przystąpieniem do mocowania naszego garażu musimy wywiercić odpowiednie dziury w naszym fundamencie (o tym, jak wykonać wylewkę i jaki wybrać rodzaj fundamentu pod garaż pisaliśmy tutaj). Tradycyjnie mocowane garaże mają zwykle około 7 kotwic. Jeżeli w jakimś miejscu mamy nierówne podłoże lub chcemy mieć pewność, że budynek będzie stabilny i mocno przyłączony, możemy wykonać więcej otworów. Wywiercone otwory dokładnie oczyścimy z pyłu wybraną średnicą szczotki, jest to tzw. „szczotkowanie”. Jeśli mamy dostęp do kompresora, możemy ewentualnie „przedmuchać” je powietrzem. Najlepiej, gdy od razu przygotujemy sobie także pręt, który będziemy przykręcać później do naszego garażu. Starajmy się pociąć go na równe odcinki, a także uważać, aby nie zniszczyć gwintu. Dobrym rozwiązaniem będzie nałożenie nakrętek na cały pręt przed cięciem, dzięki temu unikniemy problemu z nierównymi kawałkami i zniszczonym gwintem. Następnie rozpoczynamy mocowanie naszego garażu.

Kotwa chemiczna

Jest niezwykle wytrzymała i z uwagi na brak naprężeń pozwala na mocowania blisko krawędzi lub innych kotew, szybko się utwardza i jest bezwonna. Idealna dla dużych konstrukcji lub gdy zależy nam na podwójnym mocowaniu. W przypadku zastosowania kotew chemicznych, nie działa siła rozporowa, lecz dochodzi do procesu adhezji, czyli do powierzchniowego łączenia się dwóch substancji. Dzięki temu unikamy naprężeń. Kotwy chemiczne są dostępne w specjalnych pojemnikach, czynnikiem mocującym w ich przypadku jest żywica, którą wyciska się do tulei siatkowych, wsadzonych do uprzednio wywierconych otworów. Następnie wkładamy pręt do góry nakrętką, dokręcamy i czekamy do utwardzenia, które trwa około 30 minut. Jeśli wykonujemy mocowania do ziemi, wtedy czas oczekiwania wydłuży się do 90 minut. W momencie, gdy kotwy są już odpowiednio utwardzone, możemy przymocować je do garażu

Kotwa mechaniczna

Mocowanie za pomocą kotwy mechanicznej jest trochę mniej wytrzymałe niż w przypadku rozwiązania chemicznego. Istotne jest również działanie siły rozporowej, dlatego nie można sytuować jej blisko krawędzi,  jak robimy to z chemiczną. Musimy najpierw zdemontować nakrętkę i podkładkę, a następnie możemy włożyć tuleję kotwy do otworu i porządnie dobić ją, aby była mocno osadzona. Na tak gotową tuleję, nakładamy element, który chcemy przymocować, później podkładkę i nakrętkę, którą dokręcamy.  Mocowanie mechanicznie sprawdza się w przypadku mniejszych konstrukcji.

 

 

 

 

 

Wybór rodzaju kotew do przymocowania naszego garażu do podłoża, zależy tylko i wyłącznie od nas. Jeżeli  jednak zdecydujemy się na kotwy chemiczne, będziemy mieli możliwość bliższego mocowania, nie obawiając się siły rozporowej. Minusem z pewnością jest fakt, że trzeba odczekać co najmniej pół godziny, aby móc połączyć kotwy z garażem. Tradycyjne, rozporowe (mechaniczne) kotwy sytuuje się w otworach stosunkowo szybko.  Są one trwałe, jednak należy uważać na to, by nie montować ich zbyt blisko siebie, ze względu na działanie siły rozporowej, w wyniku której mogą zostać wyrwane ze sporym kawałkiem betonu.

 

Należy pamiętać o dobrym przymocowaniu garażu do funtamentów

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *