Jednym z najważniejszych elementów w całym procesie stawiania naszego wymarzonego garażu, jest wykonanie stabilnego i solidnego podłoża. Takiego, które wytrzyma wszelkie obciążenia – samochód, różnego rodzaju narzędzia, konstrukcję garażową, a także śnieg zimą. Słowem- będzie się sprawdzać zarówno w porze letniej, jak i zimowej. Jeśli jesteście ciekawi, na ile sposobów możecie wykonać wylewkę pod Wasz garaż oraz chcecie dowiedzieć się, który sposób będzie najbardziej odpowiedni dla Was, sprawdźcie kilka naszych porad poniżej.
O ile położenie fundamentów pod budowę domu wydaje nam się dosyć logiczne i zaliczamy go do jednego z elementów całego procesu budowy, o tyle wylewka pod garaż często nie jest oczywistą sprawą. Być może ze względu na fakt, że garaże są konstrukcjami, które powstają często z gotowych elementów w dość krótkim czasie. Tak samo, jak dom, każdy garaż potrzebuje stabilnego podłoża, na którym będzie mógł stanąć, ponieważ dzięki temu będziemy mogli cieszyć się trwałą konstrukcją przez długie lata.
Wylewka betonowa
Jeżeli chcemy, aby naszym podłożem pod garaż była wylewka betonowa, jedną z podstawowych czynności, jaką musimy wykonać, to zrobienie głębokiego wykopu, takiego, który będzie nieco szerszy niż nasz docelowy garaż. Następnie wypełniamy powstałe miejsce warstwą tłucznia lub żwiru i zagęszczamy go zagęszczarką lub walcem. Na tak utwardzoną warstwę wysypujemy drobnoziarnisty kamień, np. kliniec i ponownie zagęszczamy. W ten sposób zagospodarowany grunt pokrywamy płytą betonową o grubości około 12 cm oraz klasie w przedziale od B20 do B25. Musimy pamiętać, żeby wyłożony beton znajdował się nad gruntem rodzimym (wyżej około 5 cm), w ten sposób unikniemy podtopień naszego garażu. Wylewka także powinna być szersza o mniej więcej 5 cm niż wymiary naszego docelowego garażu. Gdy wykonamy już podłoże betonowe, musimy zanurzyć w nim siatkę zbrojeniową z drutu, dzięki temu nasza wylewka nie będzie pękać. Niewątpliwą zaletą wylewek betonowych jest fakt, że są niezwykle trwałe i odporne na wilgoć i ścieranie się. Jeśli zależy nam na trzymaniu wielu sprzętów w garażu, takich, jak: samochód, narzędzia, meble ogrodowe, kosiarka itp., warto wykonać podłoże właśnie z betonu, z pewnością okaże się niezwykle trwałe i praktyczne.
Fundament wieńcowy
Kolejnym, sprawdzonym sposobem jest także położenie tzw. fundamentu wieńcowego, którego szerokość musi wynosić 30 cm, a głębokość od 0,8 m do 1,2 m. Jest to głębokość przymarzania gruntu, w różnych częściach Polski możemy spotkać się z różną jej wartością. Jeśli chcemy być precyzyjni, warto zorientować się, ile wynosi ona w naszym regionie. Dobrze jednak wykonać głębszy wykop w razie, gdyby zaskoczyły nas w przyszłości duże mrozy.
Powstały wykop w kształcie wieńca, wypełniamy żwirem lub tłuczniem i zagęszczamy, a następnie drobnoziarnistym kamieniem i znowu zagęszczamy. Tak przygotowane podłoże, możemy wypełnić betonem. Należy jednak pamiętać, aby beton był położony równo, i tak, jak w przypadku sposobu pierwszego, wyżej o około 5 cm od rodzimego gruntu. W ten sposób woda nie przedostanie się do naszego garażu. Powierzchnię pomiędzy fundamentem wypełniamy także betonem, wystarczy położyć warstwę o grubości 6 cm, dzięki czemu otrzymamy podłoże naszego garażu. Co istotne, po postawieniu garażu, bramę wjazdową montujemy bezpośrednio do garażu, a nie do podłoża. Fundament wieńcowy to niezwykle praktyczny sposób wykonywania wylewki. Podobnie kładzie się także fundamenty pod budowę domu. Jeśli ktoś miał wcześniej okazję uczestniczyć w procesie stawiania swojego domu, z pewnością wybierze ten sposób wykonywania wylewki pod garaż.
Stopy fundamentowe
Jeśli spodobał Wam się sposób drugi kładzenia wylewki pod garaż, to sposób trzeci jest jego nieco uproszczoną wersją. Polega na położeniu czterech stóp fundamentowych, które będą znajdować się na rogach naszego garażu oraz dwóch lub trzech pomiędzy każdym rogiem, w zależności jak długi jest nasz docelowy garaż. Tak samo, jak w przypadku wieńca fundamentowego, musimy wykonać wykopy pod każdą stopę, na głębokość przymarzania gruntu oraz pamiętać, żeby stopy były wyżej niż nasz rodzimy grunt. Jeśli chodzi o podłoże, możemy wylać beton o grubości, np. 6 cm. Gdy ekipa remontowa postawi nam już nasz garaż, warto pamiętać, aby wypełnić przestrzenie pomiędzy stopami drugą warstwą betonu, dzięki czemu otrzymamy szczelną i stabilną posadzkę, bez prześwitów.
Istotne elementy: prąd i woda
Jak widać, mamy kilka sposobów na to, aby zrobić wylewkę pod nasz wymarzony garaż. Gdy już wybierzemy odpowiednią dla nas wersję: betonu, fundamentu czy stóp fundamentowych, musimy pamiętać o bardzo istotnych detalach. Jeżeli marzy nam się prąd lub woda w garażu, trzeba je zamontować na etapie wykonania wylewek. Jak wiadomo, zarówno prąd, jak i woda są bardzo przydatnymi elementami wyposażenia garażu. Dzięki doprowadzeniu prądu, będziemy mogli oświetlić garaż wieczorami, co ułatwi nam np. dojście późną porą do samochodu. Tak samo woda – może posłużyć nam latem do podlewania kwiatów w ogrodzie, nie będziemy musieli ciągle napełniać konewki w domu lub ciągnąć węża ogrodowego z przyłącza w domowej łazience, dzięki czemu zaoszczędzimy sporo czasu. Kolejną bardzo ważną rzeczą jest liniowe odwodnienie, które identycznie jak prąd czy wodę, należy zaplanować przy wylewce, gdyż musimy wkomponować próg odpływowy przed położeniem podłoża pod garaż oraz rozplanować położenie przyłączy i studzienek. Jak wiadomo, liniowe odwodnienie posłuży nam do odprowadzania wody, która może gromadzić się nadmierne przed naszym garażem, w czasie ulewnych deszczy. Warto zamontować korytko odprowadzające wodę tuż przed wejściem, ponieważ w przypadku nierówności terenu, woda zawsze będzie uchodzić przed bramą wjazdową.
Odpowiednia posadzka na wylewkę
Gdy mamy wykonaną już wylewkę i postawiony garaż, możemy wybrać interesującą nas posadzkę, która stanowić będzie idealne wykończenie całości. Do wyboru mamy wiele różnorodnych opcji. Możemy wyłożyć nasze podłoże płytkami ceramicznymi lub gresowymi, żywiczną posadzką epoksydową lub zwyczajnie zaimpregnować beton. Dobrym pomysłem jest pomalowanie betonu wybranym przez nas kolorem specjalnej farby, a dopiero później jego impregnacja. Kolejną opcją jest wylanie mieszaniny wody, cementu i grysu (lastriko) zamiast betonu. Możliwości mamy wiele, wszystko zależy od tego jakbyśmy chcieli, aby nasz garaż wyglądał w środku i co będzie spójnie komponować się ze ścianami, np. płytki lub żywiczna posadzka. Jeżeli mamy ograniczony budżet, dobrze jest, chociaż pokryć podłoże warstwą impregnatu, który uchroni posadzkę od czynników mechanicznych, soli (z kół samochodu zimą), plam oleju i innych uszkodzeń.
Jak? Gdzie? I za ile?
Zanim na naszym ogrodzie stanie długo wyczekiwany przez nas garaż, musimy zatroszczyć się o stabilny fundament. W innym razie wszystko, co schowamy do środka garażu, może ulec zniszczeniu, np. w porze letniej zamoknąć a zimą zamarznąć, przez co nie będzie przydatne do użytku. Jak wiadomo, to żadna przyjemność ładować akumulator do samochodu lub wypompowywać wodę z garażu. Przed wykonaniem odpowiedniego podłoża dobrze jest prześledzić ceny poszczególnych elementów, potrzebnych nam do jego wykonania, np. sprawdzić, gdzie możemy dostać beton, żwir, kliniec w atrakcyjnych cenach. Warto także zdać się na fachową ekipę, taką, która w odpowiedni i profesjonalny sposób wykona dla nas wylewkę, dzięki czemu zaoszczędzimy sporo czasu i pieniędzy. Wreszcie, dobrze jest zadać sobie pytanie, czy nie warto poszukać takiej ekipy, która zarówno postawi nam garaż, jak i wykona podłoże pod niego. Dzięki temu już nie będziemy musieli martwić się tym, czy wykonany fundament będzie pasował pod nasz garaż, unikniemy poprawek, późniejszych podtopień, a co najważniejsze, uda nam się zaoszczędzić czas i pieniądze! Bo jak wiadomo, najlepsza robota to taka, którą wykonuje „od A do Z” ta sama firma.